Bahattin Akşit 2022 Bourdieu: Araştırmasız kuram/teori boştur, kuramsız/teorisiz araştırma kördür
1 Bourdieu ve Wacquant Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar 2 Elliott & Turner Portreler, bl. 28 (Bridget Fowler) 3 Bourdiue'yu Okumak, Meder ve Cegin 2011-sbe.gantep.edu.tr. 4 Bourdieu Bilimin Toplumsal Kullanımları Bourdieu’nun alanların mantığı ile kapital kavramı arasındaki ilişki konusundaki kavramları: Toplumsal gerçekliğin ilişkiselliği veya bağıntısallığı ile alan ilişkisi; alan nesnel konumlar arasındaki ilişkilerin bir “network”üdür veya ağıdır; alan göreli olarak özek ve başka bir faktöre indirgenemez bir mikrokozmostur; alan ve oyun benzetmesi; oyuna girmek ve yatırım yapmak ile , alana girmek ve yatırım yapmak benzerliği; alana yatırım, alanla ilgilenmek, Latince oyun kelimesinden türetilen “illisio” olarak kavramlaştırılıyor; oyuna veya alana stratejik yönelim; aygıt sistem ve alan arasındaki farklar; alanı araştırmak için adımlar: her alanın iktidar alanı ile ilişkisi; alanda var olan konumların nesnel bir haritasının çıkarılması; alandaki faillerin “habitus”larının belirlenmesi; kapitallerin taşıyıcisı failler; siyasal veya devlet kapitali meta-kapital. Bourdieu’nun habitus ile kapital kavramı arasındaki ilişki konusundaki kavramları: ”Illisio”nun alana özgü ilgi/çıkar olarak tanımlanması; illusio/ilgi/çıkar ile ilgisizlik, çekimserlik, ataraxia zıtlığı; kapitalin üç temel türü:ekonomik kapital, kültürel kapital, sosyal kapital ve bunları kucaklayan simgesel kapital; pratiğin mantıksal olmayan mantığı; bulanık mantık; habitus yapılandırılmış ve yapılandıran yönelimler bütünüdür; habitus öznelleşmiş toplumsallıktır; konumlar arasındaki hareket güzergahının failidir. Bourdieu’nun köy araştırmaları, bekarlar Balosu: kız kardeşini şehirli ile evlendirme eğilimi kendisinin evlenememesi ve Fransa’da köylülüğüm fiziki şiddet kullanmadan simgesel şiddet kullanılarak yok olması; simgesel hakimiyet; simgesel şiddet; yanlış tanıma, yok sayma; kuramsız araştırma kör, araştırmasız kuram boştur; pozitif bilimleri taklit eden sosyal bilim ile bilimsel kriterler dışında hiçbir mutabakat tanımayan özerk ve agonistik/çekişmeli bilimsel alan; hakimiyet arzusunun bilme arzusuna dönüşmesi; (transforming libido dominandi to libido scientia) bilim ile sağduyu karşıtlığı ve bilimin her an sağduyuya dönme tehlikesi; bilimsel alan ve bilimsel akıl tarihseldir ancak tarihe indirgenemez; bilimsel uygarlaşma süreci; bilimsel habitus tarihsel bir aşkınlıktır; sosyoloji diğer bilimlere meta/üst olmayı değil kendisine üst olmayı bilmelidir; hem sorumsuz iradeciliğe hem de kaderci bilimciliğe karşı akılcı ütopyacılık. Bourdieu’nun önerdiği sosyolojik araştırmacılık yaklaşımı: Bir mesleği aktarmak: sıradan ve önemsiz sayılan ampirik nesneler aracılığıyla yüksek kuramsal analizler yapabilmek; çok soyut sorunları pratik bilimsel işlemlere çevirmeyi bilmek; bilimsel habitusun edinilmesi, opus operatum X modus operandi; Bağıntısal olarak düşünmek: araştırma nesnesinin inşası; tözselliğe karşı bağıntısal/ilişkisel düşünmek; alanın sınırlarını bulmak; tikel örneği sistematik sorgulama ve genele ulaşma; homolojiler yoluyla analojik düşünmek, karşılaştırmalı yöntem; Radikal bir şüphe: toplumsal tarih yoluyla sağduyudan kopuş; bürokratik komisyon mantığından kopuş; epistemolojik kopuş/sosyal kopuş; düşünümsellik, akademik sağduyudan kopuş; Double bind ve Dönüşme: Çifte çıkmaz: hem günlük hayatın sağduyusu ve akademik sağduyu: her ikisine de dalmak ve her ikisinden de kopabilmek, bakışın dönüşüme uğraması; bilimsel kültürde ustalık ve bu kültüre başkaldırı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder