Türkiye ve dünyadaki toplumsal, siyasal ve kültürel pratiklerin ve yapıların sosyolojik olarak araştırılması ve analiz edilmesi bu blogta yapılmaya çalışılacaktır. Bunu yaparken sosyolojinin sosyolojisi yaklaşımı benimsenerek sosyolojik araştırma yapan sosyologların temel kavramları da eleştirel olarak sunulacaktır. Burada ortaya konulan analizler ve yorumlar kesin ve doğrulanmış bilgiler olarak değil yorumlanmaya ve yanlışlanmaya açık tartışma alanları olarak sunulmaktadır.
Turner, B. S. ve Elliott, Anthony, 2017. Çağdaş Toplum Kuramından Portreler, bl. 28
Bourdieu, P. ve Wacquant, L. 2003. Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, İstanbul: İletişim Yayınları.
Bourdieu sosyolojisinin Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar kitabında açıklanan temel kavramları:
Toplumsal gerçekliğin ilişkiselliği veya bağıntısallığı ile alan ilişkisi;
nesnel konumlar arasındaki ilişkilerin bir “network”ü veya ağı olarak alan;
alan göreli olarak özek ve başka bir faktöre indirgenemez bir mikrokozmos;
Alan ve oyun benzetmesi; oyuna girmek ve yatırım yapmak ile, alana girmek ve yatırım yapmak benzerliği;
alana yatırım, alanla ilgilenmek, Latince oyun kelimesinden türetilen “illisio” olarak kavramlaştırılıyor; oyuna veya alana stratejik yönelim;
Aygıt, sistem ve alan arasındaki farklar;
Alanı araştırmak için adımlar: her alanın iktidar alanı ile ilişkisi;
alanda var olan konumların nesnel bir haritasının çıkarılması;
alandaki faillerin “habitus”larının belirlenmesi;
alan tarafından dolayımlanan dış ve çevresel etkilerin failler üzerindeki etkileri; alanların nüfuslardan bağımsız ilişkiler sistemi olduğunun farkına varılması;
alana özgü kapitalin ve kapital birleşimlerinin belirlenmesi;
alan ve kapital arasında hermenötik döngü;
”İllisio”nun alana özgü ilgi/çıkar olarak tanımlanması;
illusio/ilgi/çıkar ile ilgisizlik, çekimserlik, ataraxia zıtlığı;
kapitalin üç temel türü: ekonomik kapital, kültürel kapital, sosyal kapital ve bunları kucaklayan simgesel kapital; devlet kapitali veya meta-kapital.
Pratiğin mantıksal olmayan mantığı; bulanık mantık;
habitus yapılandırılmış ve yapılandıran yönelimler bütünüdür;
Habitus toplumsallaşmış öznelliktir.
Bourdieu’nun dil, toplumsal cinsiyet ve simgesel şiddet konusundaki kavramları:
dilsel ilişkilerin simgesel iktidar ilişkileri olması;
dilsel eşitlik yanılgısı; dilsel habitus ve dilsel piyasa;
dilsel beceri statüyle ilgili bir kapasitedir;
Bourdieu’nun köy araştırmaları, bekarlar Balosu: kız kardeşini şehirli ile evlendirme eğilimi kendisinin evlenememesi ve Fransa’da köylülüğüm fiziki şiddet kullanmadan simgesel şiddet kullanılarak yok olması;
simgesel hakimiyet; simgesel şiddet; yanlış tanıma, yok sayma;
Pozitif bilimleri taklit eden sosyal bilim ile bilimsel kriterler dışında hiçbir mutabakat tanımayan özerk ve agonistik/çekişmeli bilimsel alan;
Hakimiyet arzusunun bilme arzusuna dönüşmesi;
Bilim ile sağduyu karşıtlığı ve bilimin her an sağduyuya dönme riski;
Bilimsel alan ve bilimsel aklın tarihselliği;
bilimsel uygarlaşma süreci;
tarihsel bir aşkınlık olarak bilimsel habitus;
Hem sorumsuz iradeciliğe hem de kaderci determinist bilimciliğe karşı akılcı ütopyacılık.
Bourdieu’nun sosyolojik araştırmacılık yaklaşımı:
Sıradan ve önemsiz sayılan ampirik nesneler aracılığıyla yüksek kuramsal analizler yapabilmek;
çok soyut sorunları pratik bilimsel işlemlere çevirmeyi bilmek;
bilimsel habitusun edinilmesi,
süreç: bilimsel modus operandi; sonuç: opus operatum
Bağıntısal olarak düşünmek: araştırma nesnesinin inşası;
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder