Bourdieu üzerine-3 Bahattin Akşit öğrencilerle tartışarak Bourdieu'nun kavramlarını anlatıyor.
Okumalar
Bourdieu ve wacquant, Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar
Bourdieu Oto Sosyo-Analiz için Taslak
Bourdieu ve Passeron Yeniden Üretim: Eğitim sistemine ilişkin bir teorinin ilkeleri
Bourdieu ve Passeron Varisler: Öğrenciler ve Kültür
Bourdieu ve diğerleri Dünyanın Sefaleti
Bourdieu ve Darbel Sanat Sevdası
Bourdieu Pratik Nedenler: Eylem kuramı üzerine
Bourdieu Toplumbilim Sorunları
Bourdieu Bekarlar Balosu
Bourdieu Devlet Üzerine
Bourdieu Homo Academicus
Bourdieu Akademik Aklın Eleştirisi
Bourdieu Karşı ateşler
Bourdieu Heidegger'in Politik Ontolojisi
Bourdieu Ayrım, Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi
Turner & Elliott Çağdaş Toplum Kuramından Portreler, bl. 28
Bourdieu ve wacquant, Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar kitabıile Oto Sosyo-analiz için taslak ve Bekarlar Balosu kitaplarından kavramlar listesi
sosyo-analiz ile psiko-analizin karşılaştırılması;
Otobiyografik yanılgı veya illuzyon:
Öznenin devamlılığı, bütünlüğü, merkeziliğinin eleştirilmesi
Foucault ile yazar ve özne konumlarının eleştirilmesi konusunda benzerlik
Oto sosyo-analiz kitabında Cezayir deneyimi oradaki tehlike ve riskleri göze olması
College de France'a kabul edilişi konuşasında kurumu ve ödüllendirmeyi eleştirel olarak ele alması
Skolastik yanılgı: Okuldan başka başka bir hayatı olmayan öğretmen ve akademisyenlerin okuldaki pratiklerin Aristo mantığı ile toplumsal hayattaki pratiklerin bulanık mantığını karıştırmaları
Cezayindeki kabiledeki kadın erkek ilişkileri; erkek hakimiyetinin, eril simgesel şidddetin, erkek troplumsal sosyadisesinin doğallaştıtılması
Frasadaki kendi köyünde simgesel şidderin erkekler tararından kendilerine bilmeden uygulamaları ve kendi biyolojik ve sosyal yeniden üretimlerini sekteye uğratmaları ve köylülüğün simgesel ve fiziksel şiddet kullanılarak köyden şehire göç ettirilmesi
Kendi üniversitesi üzerine olan kitabı:
Homo academicus; anamnez çalışması;
görünür nesne olarak Fransız üniversitesinin çözümlenmesi;
araştırmacının kendisinin nesnelleştirilmesi;
toplumsal belirlenmelerden kurtulup nesnel bir analiz yapabilmek;
Cezayir’de akrabalık ilişkilerini çalışmak ve kendi köyünde evlilik ilişkilerini çalışmak;
ekzotik/yabancı olan aşinalaştırmak, aşina olunanı ekzotikleştirmek;
bağıntısallık ve alan kavramları yoluyla tikellik ve evrensel ikiliğinden kurtulmak;
geneli tikellik içinde tikeli genellik içinde kavramak.
Toplumsal gerçekliğin ilişkiselliği veya bağıntısallığı ile alan ilişkisi;
alan nesnel konumlar arasındaki ilişkilerin bir “network”üdür veya ağıdır;
alan göreli olarak özek ve başka bir faktöre indirgenemez bir mikrokozmostur;
alan ve oyun benzetmesi; oyuna girmek ve yatırım yapmak ile , alana girmek ve yatırım yapmak benzerliği;
alana yatırım, alanla ilgilenmek, Latince oyun kelimesinden türetilen “illisio” olarak kavramlaştırılıyor;
oyuna veya alana stratejik yönelim; aygıt sistem ve alan arasındaki farklar;
alanı araştırmak için adımlar: her alanın iktidar alanı ile ilişkisi;
alanda var olan konumların nesnel bir haritasının çıkarılması;
alandaki faillerin “habitus”larının belirlenmesi;
alan tarafından dolayımlanan dış ve çevresel etkilerin failler üzerindeki etkileri;
alanlar arası “homoloji”lerin belirlenmesi;
alanların nüfuslardan bağımsız ilişkiler sistemi olduğunun farkına varılmsı;
alana özgü kapitalin ve kapital birleşimlerinin belirlenmesi;
alan ve kapital arasında hermenötik döngü;
kapitallerin taşıyıcisı failler; siyasal veya devlet kapitali meta-kapital.
”Illisio”nun alana özgü ilgi/çıkar olarak tanımlanması;
illusio/ilgi/çıkar ile ilgisizlik, çekimserlik, ataraxia zıtlığı;
kapitalin üç temel türü:ekonomik kapital, kültürel kapital, sosyal kapital ve bunları kucaklayan simgesel kapital;
pratiğin mantıksal olmayan mantığı; bulanık mantık;
habitus yapılandırılmış ve yapılandıran yönelimler bütünüdür;
habitus öznelleşmiş toplumsallıktır;
Kültürelcilik ve maddecilik arasındaki zıtlığı aşmak;
Dilsel ilişkilerin simgesel iktidar ilişkileri olması; dilsel eşitlik yanılgısı; dilsel habitus ve dilsel piyasa; dilsel beceri statüyle ilgili bir kapasitedir; Felsefenin sosyolojisi;
Bourdieu’nun köy araştırmaları, bekarlar Balosu: kız kardeşini şehirli ile evlendirme eğilimi kendisinin evlenememesi ve Fransa’da köylülüğüm fiziki şiddet kullanmadan simgesel şiddet kullanılarak yok olması; simgesel hakimiyet; simgesel şiddet;
yanlış tanıma, yok sayma;
kuramsız araştırma kör, araştırmasız kuram boştur;
eril sosyodise.
Dilsel piyasa, simgesel şiddet, hakimiyet arzusunun bilme arzusuna dönüşmesi, akılcı ütoyacılık, radikal şüphe, dönüşme/conversion/ihtida
Amerikan sosyolojisi ve Fransız sosyolojisi karşılaştırması;
Pozitif bilimleri taklit eden sosyal bilim ile bilimsel kriterler dışında hiçbir mutabakat tanımayan özerk ve agonistik/çekişmeli bilimsel alan;
Hakimiyet arzusunun bilme arzusuna dönüşmesi;
Bilim ile sağduyu karşıtlığı ve bilimin her an sağduyuya dönme tehlikesi;
Bilimsel alan ve bilimsel akıl tarihseldir ancak tarihe indirgenemez;
Bilimsel uygarlaşma süreci;
Bilimsel habitus tarihsel bir aşkınlıktır;
Sosyoloji diğer bilimlere meta/üst olmayı değil kendisine üst olmayı bilmelidir; hem sorumsuz iradeciliğe hem de kaderci bilimciliğe karşı akılcı ütopyacılık.
Bir mesleği aktarmak: sıradan ve önemsiz sayılan ampirik nesneler aracılığıyla yüksek kuramsal analizler yapabilmek; çok soyut sorunları pratik bilimsel işlemlere çevirmeyi bilmek;
Bilimsel habitusun edinilmesi, bilimsel modus operandi;
Bağıntısal olarak düşünmek: araştırma nesnesinin inşası;
tözselliğe karşı bağıntısal/ilişkisel düşünmek;
Alanın sınırlarını bulmak;
tikel örneği sistematik sorgulama ve genele ulaşma;
Homolojiler yoluyla analojik düşünmek, karşılaştırmalı yöntem;
Radikal bir şüphe: toplumsal tarih yoluyla sağduyudan kopuş;
bürokratik komisyon mantığından kopuş; epistemolojik kopuş/sosyal kopuş; düşünümsellik, akademik sağduyudan kopuş;
Double bind ve Dönüşme: Çifte çıkmaz: hem günlük hayatın sağduyusu ve akademik sağduyu: her ikisine de dalmak ve her ikisinden de kopabilmek, bakışın dönüşüme uğraması;
bilimsel kültürde ustalık ve bu kültüre başkaldırı.
Katılımcı Nesnelleştrme.
Kuramsız araştırma kör, araştırmasız kuram boştur.
Dersler başarıyla yüklendi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder